Schimbarea e în noi

 



Bună ziua. Mă numesc Cristina Cobîlaş,  am 21 de ani şi sunt din Republica Moldova oraşul Floreşti, studentă la Universitatea din Oradea specializarea Resurse Umane. Probabil aşa începe orice prezentare a fiecărui individ în parte, discurs învățat din fragedă copilărie, dar actual şi pentru orice categorie de vârstă integrată într-un colectiv nou sau o autoprezentare în propriul jurnal. Aşa am fost obişnuiți cu o formulă bine definită, un şablon după care ne ghidăm, noi fiind nişte marionete sau persoane cu mască care reproducem fără a gândi. O parte din noi, nu toți, o majoritate care are frici în legătură cu exprimarea sinelui în alt mod. La întrebarea cine suntem, răspundem cu numele în loc să conturăm cum ne vedem pe noi ( o persoană cu defecte şi calități) , la întrebarea ce vârstă avem , răspundem cu o cifră care nu are nici o valoare întrucât viața ne pune în ipostaze diferite, de la cea de copil ( alături de copii sau nepoți ) , adolescenți ( când suntem în căutarea unor experiențe noi profesionale sau personale fierbinți ) sau vârstnici când problemele adaugă nişte bolovani pe umeri. Noi însă ne prezentăm ca să fim acceptați de anturaj , pt că dacă privim adânc noțiunea de a ne prezenta suntem considerați filosofi - cei care nu se pot adapta în societatea actuală şi care sunt " bolnavi ". Infectați mai degrabă de un stil original într-o lume de " copii".  



Să trecem un pic peste dimensiunea prezentării şi să purtăm o discuție mai particulară şi anume educația.  Noi tinerii, avem nevoie de schimbări pt evoluție nu modele preconcepute. Prima dată grădinița - poezii învățate şi reproduse * pe de rost în locul unei pete de culoare a unui copil încărcat de creativitate şi optimism, dar şcoala ... şi uite apar discrepanțe. * Învățăm caligrafia, de acord. Sunt un exemplu, dar dacă un copil face o literă mai diferită e certat. Multe şcoli omit faptul că este important să înveți aranjarea în pagină, şi nu e vorba doar de asta. * La istorie se învață despre evenimente secundare nevaloroase sau o istorie falsă în favoarea politicilor existente, nu şi realitatea. Încurajarea cunoaşterii situații şi dezvoltării la nivel global. La mate radicali şi teoreme încurcate în loc de formule uzule pe care le vom discuta imediat. Se învață lucruri pe de rost, nu cu o ordine logică şi rațională. Nu cu pasiunea aia din inimă de a cunoaşte şi a vrea să cercetezi individual suplimentar. Mulți consideră inutile materiile suplimentare ca * limba latină şi teme precum comentarii dar consider că-i bine să ştii din tot câte ceva, dar să fie lucruri si aplicative. Să nu fie fabricate vise. 



Acuma să trecem uşor la ce am vrea noi să studiem. Țin să conturez societatea în care trăim şi anume o era digitalizată cu multiple posibilități online şi offline. Dar mai exact vreau să menționez aspirațiile persoanelor acestei ere. În primul rând aceste multiple oportunități separă persoanele în două mari şi complexe categorii: cei spontani şi care trăiesc " aici şi acum " şi iau decizii pe moment şi cei cu o viaţă bine planificată şi organizată. În contextul pandemiei lucrurile au alunecat pe o panta greşită instituțiile politice intervenind puternic în economie şi organizarea socială. Ba mai mult a intervenit şi în educație care este baza formării unui profesionalist de succes. Toți îşi cunosc libertățile şi nu mai este posibilă manipularea şi îngrădirea/limitarea cugetului şi inimii însetate de reforme. Se doreşte o stabilire clară a priorităților până şi cele spontane de care vorbeam anterior. 

* Time management - e termenul care desemnează şi înlocuieşte jurnalul de altădată. Temă pe care şi-o doresc tinerii să fie studiată întrucât avem foarte mult timp liber pe care vrem să-l consumăm util şi practic şi să-l gestionăm responsabil şi eficient pt a evita stresul sau rutina. O altă temă dorită este
* Educația sexuală - lucru care ar spori siguranța şi care deja este implementat în instituții la nivel liceal sau chiar la treapta gimnazială
. * Despre respect şi empatie - deoarece tot mai vizibile sunt conflictele între generaţii care pot fi soluționate la nivel de comunicare productivă şi dezbateri constructive în acest sens
. *Educație financiară - gestiunarea resurselor disponibile la moment şi surse suplimentare, economii şi investiții şi o bună planificare a bugetului. Obişnuința obținerii " banului propriu " şi cunoaşterea legislației când e vorba de un job.
* Orientarea profesională care prezintă domenii de interes pt orice individ în parte şi care îl pregăteşte fizic şi mental pt provocări ulterioare. Introspecții şi lucru în echipă şi asumare de riscuri punând față în față viața, nu poveştile fericite în care vrem să credem în perfecțiuni inexistente. O realitate obiectivă şi asumată cu toate elementele ei componente. 
* Dezvoltarea şi exprimarea propriilor idei şi opinii vis-vi de o opinie contradictorie ascultând sau opinând perspective proprii. Argumentare şi dicție bună, un limbaj expresiv dar educat şi alte coduri de etică de care vom vorbi în alt articol
. * Acordarea primului ajutor - să fim eroi în fapte şi acțiuni, nu în promisiuni mărețe. Frici depăşite pt a păstra omenia. 
* Despre mental health şi self care - despre tot ce înseamnă viață sănătoasă fizic cu sport şi nutriție , până la moral si cum să gestionăm situații tensionate să nu fim presați de anturaj
. * Despre relații şi cum să ai grijă de ele şi să crească o generație plăcută. Despre adaptarea socială şi ajutor. Despre cum să-şi clădească viața.  
* Şi de ce nu despre politică şi instituțiile ce ne guvernează. Să nu fim " o turmă " şi mai ales să nu fim mințiți de informații eronate exagerate în mass media. Să ne ştim prețul şi de ce votăm. Ce rol avem în acest univers în care ne desfăşurăm activitatea.  


O serie infinită de puncte forte şi slabe sunt în orice țară şi în orice sistem încât e nevoie de o actualizare a întregii societăți de la rădăcină şi a unei conduceri pe orizontală în care nu rişti să fii prizonier într-o lume în care nu te regăseşti. Astăzi, pot să schimb concepția despre mine şi să generez schimbare în oricine e dornic de a contunua acest lanț. Mă pot numi fata care vrea schimbări şi încearcă să-şi afirme ideiile, sunt copil în brațele persoanelor iubite şi adult capabil să-şi pună o amprentă de impact în grupurile cu care colaborează şi să-mi asum responsabilități individuale. Sunt studentă care în spatele specializării de resurse umane vrea să interacționeze în calitate de recruter cu profesionişti bine pregătiți şi mobilizați la contribuții de amploare, o majoritate cu care poți colabora în calitate de trainer pe cele menționate sus ca standardele economice să crescă productiv, societatea şi politica să se completeze în interese globale şi gata de actiuni promițătoare. 



Comentarii

Postări populare