Formarea profesională - adaptat după Codul Muncii






 Elemente introductive

 Formarea profesională este reglementată prin Codul Muncii ca o formă de educație continuă pentru angajați, în completarea sistemului formal de învățământ. Orice program de formare profesională are scopul de a crește nivelul de competență profesională, iar acest lucru se obține prin diferite cursuri de pregătire. 

Scopuri: stimularea ocupării și încadrării forței de muncă pe piață, ridicarea nivelului de dezvoltarea-competența și evoluția cadrelor, ajustarea cererii și ofertei, stimularea mobilității, depățirea obstacolelor din cauza fenomenelor neprevăzute, creșterea calității pt acoperirea nevoilor . 

 Subactivitățile sunt identificare de nevoi, planificare și evaluare. Principiile de bază – legalitate, profesionalism, operativitate, egalitatea șanselor și confidențialitate. 

 Complexitatea noțiunii de ,,formare profesională,, art 192-art 210 - Art 192 

Obiective principale

 (1)Formarea profesională a salariaților are următoarele obiective principale *adaptarea salariatului la cerințele postului sau ale locului de muncă *obținerea unei calificări profesionale *actualizarea cunoștințelor și deprinderilor specifice postului și locului de muncă și perfecționarea pregătirii profesionale pt ocupația de bază *reconversia profesională determinată de restructurări socio-economice *dobândirea unor cunoștințe avansate, a unor metode și procedee moderne, necesare pt realizarea activităților profesionale *prevenirea riscului șomajului *promovarea în muncă și dezvoltarea carierei profesionale (2)Formarea profesională și evaluarea cunoștințelor se fac pe baza standardelor ocupaționale 

Observații = O.G.nr 129/2000 privind formarea profesională a adulților, republicată M.Of.nr 110 din 13 feb 2014 și H.G. nr 522/2003 de aplicare a O.G. , M.Of.nr 346 din 21 mai 2003 -

 Art 193 Forme prin care se realizază formarea profesională *participare la cursuri organizate de către angajator sa de către furnizorii de servicii de formare profesională din țară sau străinătate *stagii de adaptare profesională la cerințele postului și ale locului de muncă *stagii de practică și specializare în țară și în stăinătate *ucenicie organizată la locul de muncă *formare individualizată *alte forme de pregătire convenite între angajator și salariat 

 Accesul la formare profesională și planul de formare profesională

 Fiecare angajator își asumă responsabilitatea de a-i implica pe salariați în programe de formare conform unor criterii specifice și anume cu cât nr salariaților e mai mic-sub 21 , cu atât programele sunt mai rare-cel puțin o dată la 3 ani. Cheltuilile de formare sunt asumate de angajator. Angajatorul cu mai mult de 20 de angajați, elaborează anual un plan, acesta e aplicat în urma consultării unor reprezentanți ai salariatului sau sindicate, planul e atașat contractului colectiv de muncă încheiat la nivel de unitate, salariații pot fi informați de conținutul planului. Luând un exemplu concret în domeniul educației ,, Planul-cadru este elaborat în scopul asigurării calităţii în cadrul procesului de învățare pe tot parcursul vieții, perfecţionării managementului educaţional, perfecţionării, raţionalizării şi compatibilizării planurilor de învăţământ la nivel naţional şi european; creării condiţiilor pentru o mobilitate academică reală şi recunoaşterea reciprocă a perioadelor şi actelor de studii.,, (Lilia POGOLŞA et al.,2018,p.2) -

Reglamentarea activității

 Inițiativa liberă poate veni din partea ambelor părți și reglamntările conțin -drepturile și obligațiile părților, durata, obligații contractuale, cheltuili ocazionale, acte adiționale la contractele individuale de muncă

 - cheltuielile și obligația salariaților ulterior formării profesionale 

Dacă inițiativa vine din partea angajatorului, acesta suportă cheltuilile. Pe toată perioada formării salariatul va beneficia de toate drepturile salariale deținute.Și pe perioada formării sarariatul obține vechime la acel post, perioada va fi considerată stagiu de cotizare în sistemul asigurărilor sociale de stat. Observație=aceste modificări sunt prevăzute ăn alin 2 din Legea 40/2011

 Raportând la art 197 salariații nu pot avea inițiativa încetării contractului individual de muncă pt o perioadă stabilită prin act adițional, aspectele ulterioare formării se stabilesc prin act adițional la contractul individual de muncă, în cazul nerespectării alin 1 salariatul e obligat să suporte cheltuielile proporțională cu perioada nelucrată din perioada stabilită conform actului adițional la contractul individual de muncă, obligația prevăzută la alin 3 revine și următoarelor categorii de salariați – concediați în perioada stabilită în actul adițional, pt motive de disciplină, contractul individual de muncă a încetat odată cu arestarea preventivă care a durat mai mult de 60 de zile, a condamnării judecătorești pt infracțiune la locul de muncă sau instanța penală a propus interdicții Obs=au fost aduse modificări ale codului muncii prin O.U.G. nr 65/2005privind aspecte din articolul prezent 

- pregătirea la inițiativa salariatului și avantaje

 La inițiativa angajatului , angajatorul va consulta reprezentanții salariatului și sindicatele, de asemenea angajatorul va evalua cererea în 15 zile și va decide planul, cheltuilile s.a. Salariatul se va bucura de avantaje salariale și de altele pt formare

 Contractele de formare organizate de angajator

 contractele speciale de formare profesională. Conform Codului Muncii acestea sunt considerate contracte speciale de formare profesională 

contractul de calificare profesională și cel de adaptare profesională contractul de calificare profesională , autorizarea și atestarea calificării În contractul de calificare profesională salariatul e obligat să participe pt atingerea nivelului de calificăre , vârsta minimă de obținere a calificării e de 16 ani, persoane care nu au calificare sau o au și nu le permite menținerea la locul de muncă la acel angajator, perioada e de 6 luni-2 ani . Pot fi încheiate doar de angajatori autorizați de unii miniștri în domeniu , procedura de autorizare și modul de atestare a calificării se stabilesc prin lege

 adaptare profesională și durata contractului Adaptarea debutanților în funcție nouă, colectiv nou, încheiat odată cu contractul individual de muncă Obs= referitor stagiului pt studenți se vede Legea nr335/2013 – M.Of. nr 776 din 12 dec 2013 ,,Perioadă determinată nu mai mare de 1 an , un aspect important e că salariatul poate fi evaluat dacă face față cerințelor funcției de către angajator

 Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulţilor reglementează și dezvoltă cadrul normativ privind educația adulților în context european; dezvoltarea mecanismelor de finanțare și facilitarea dezvoltării programelor de formare continuă a adulților, cu prioritate pentru dezvoltarea competențelor-cheie: digitale, antreprenoriale, lingvistice, interculturale și alte competențe noi, solicitate de piața muncii; utilizarea competenţelor transversale; dezvoltarea competenţelor profesionale comune mai multor ocupaţii. Regulamentul are menirea de a reglementa activitatea de formare continuă a adulților în cadrul sistemului educațional şi în afara lui,, (Lilia POGOLŞA et al.,2018,p.2) 

 Formarea și atribuția formatorului 

formatorul este un salariat calificat cu minim 2 ani de experiență , el poate avea maxim 3 salariați , formarea e în perioada programului normal de muncă. Acesta ajută și supraveghează îndeplinirea sarcinilor și asigură cooperarea și evaluarea salariatului. 

 Contractul de ucenicie la locul de muncă 

 organizat prin contract și e un contract individual de potrivire cu domeniu, subordonare , pe o perioadă fixă. Ucenicul are dispoziții egale cu ale colectivului, care să coreleze cu statutul său. Reglamentările privesc organizare, desfășurare și control prin lege Legea nr 279/2005 M.Of nr 498 7 aug 2013 și aplicarea prin H.G. nr 855/2013 M.Of.nr 705 din 18 noiem 2013 

Concluzii

 Rezultatele urmărite așadar sunt  înzestrarea individului cu diverse cunoștințe necesare pentru a participa mai activ în sferele vietii sociale  sporirea mobilității forței de muncă;  sporirea șanselor de acces la posture disponibile  limitarea șomajului  creșterea nivelului investițiilor în resurse umane;  dezvoltarea metodelor de predare  îmbunătățirea evaluării competențelor în diverse sisteme  sporirea eficienței 

ANOFM organizează trei tipuri de programe de formare profesională continuă: programe de formare profesională pentru angajații intreprinderilor/firmelor, programele de formare profesională în funcție de nevoile pieței muncii (cursuri în diverse meserii și calificări), precum si programe de formare profesională pentru șomeri (persoane aflate în cautarea unui loc de munca)

. Tratatul de la Lisabona a menținut dispozițiile privind rolul instituțiilor UE în educație și formare profesională (titlul XII articolele 165 și 166), adăugând în același timp o dispoziție care poate fi calificată drept o „clauză socială” orizontală. 

 De asemenea, Carta drepturilor fundamentale a UE, care are aceeași valoare juridică ca tratatele (articolul 6 din Tratatul privind Uniunea Europeană), prevede că „orice persoană are dreptul la educație, precum și la accesul la formare profesională și formare continuă” (articolul 14), precum și că „orice persoană are dreptul la muncă și dreptul de a exercita o ocupație aleasă sau acceptată în mod liber” (articolul 15). 

 Programele subvenționate public pentru obținerea calificărilor recunoscute sunt oferite prin Programul ”A doua șansă”, în cadrul nivelului secundar inferior. Programele finanțate pe bază de proiect (de exemplu, din finanțarea FSE- POCU) sunt, de asemenea, disponibile pentru a sprijini și încuraja adulții să se recalifice și să-și perfecționeze abilitățile. 

Nomenclatorul calificărilor pentru care se pot organiza programe finalizate cu certificate de calificare a fost aprobat prin Ordinul ministrului muncii, solidarităţii sociale şi familiei şi al ministrului educaţiei, cercetării şi tineretului nr. 35/3112/2004. Actualizarea şi revizuirea acestui nomenclator se realizează periodic, la solicitarea utilizatorilor, de Ministerul Muncii, Familiei şi Protecţiei Sociale, Direcţia Ocupare şi Salarizare.

 Suntem mândri că participăm la realizarea reformei educaționale în Republica Moldova! Institutul de Formare a Capacităţilor Profesionale (IFCP) contribuie la dezvoltarea forţei calificate de muncă la nivel local, regional şi naţional prin realizarea analizei ocupaţionale, elaborarea ghidurilor de formare profesională, generarea instrumentelor de evaluare a competenţelor profesionale, evaluarea angajaţilor la întreprindere etc.

 În vederea realizării prevederilor art. 126 din Codul educaţiei al Republicii Moldova nr. 152 din 17 iulie 2014 (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2014, nr. 319-324, art. 634), cu modificările ulterioare, Guvernul HOTĂRĂŞTE: 1. Se aprobă Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulţilor (se anexează). 2. Ministerele care au în subordine instituţii de învăţămînt sau centre de formare profesională continuă asigură desfăşurarea formării continue a adulţilor în conformitate cu Regulamentul nominalizat. 3. Furnizorii de educație a adulților vor organiza activitatea lor educațională în conformitate cu Regulamentul menționat și legislația în vigoare. 4. Se abrogă Hotărîrea Guvernului nr. 1224 din 9 noiembrie 2004 cu privire la organizarea formării profesionale continue (Monitorul Oficial al Republicii Moldova, 2004, nr. 208-211, art. 1424). 

 Regulamentul cu privire la formarea continuă a adulților (în continuare – Regulament) are menirea de a reglementa și a dezvolta cadrul normativ privind educația adulților în context european; dezvoltarea mecanismelor de finanțare și facilitarea dezvoltării programelor de formare continuă a adulților, cu prioritate pentru dezvoltarea competențelor-cheie: digitale, antreprenoriale, lingvistice, interculturale și alte competențe noi, solicitate de piața muncii; utilizarea competenţelor transversale; dezvoltarea competenţelor profesionale comune mai multor ocupaţii. Regulamentul are menirea de a reglementa activitatea de formare continuă a adulților în cadrul sistemului educațional și în afara lui. 

Republica Moldova GUVERNUL HOTĂRÎRE Nr. 193 din 24-03-2017 pentru aprobarea Regulamentului cu privire la formarea continuă a adulților Publicat : 31-03-2017 în Monitorul Oficial Nr. 92-102 art. 266 MODIFICATĂ - HG104 din 27.02.19, MO76-85/01.03.19 art.129

 .Bibliografie/webografie

 Cărți 

Cămășoiu,O. (2006).Formarea profesională.București.Editura Economică 

 Pogolșa L.,Afanas A.,Vicol N.,Isac Ș., Țânțari V., GherȘtega T.,Ghenciu N., Baleca M., (2018), Fomarea profesională continuă. Acte normative și de reglamentare. Disponibil la https://ise.md/uploads/files/1548323467_compendiu.pdf accesat la 10.06.2021

 Articole științifice Heriard P., (2018),EducaȚie și formare profesională, pp.189-195 

 Prezentări conferințe Stratan E., (2018)Curs de formare profesională de scută durată, Bălți 

Pagini web 

 Raporatre gov (- ) 

Precizări metodologice, https://raportare.gov.md/file/d3c2bW83SE9rbkhDczVnQmF5aytVeFdKS01DSVFLeVlKd1FpVWtLL1FwZURaTXd6Wnd4QmI5WGY2MGpCK1FXRHI0b0VBa3VNcjIvU2V2WWk?type=view, dată accesare 9.06.2021 

 Media Fax (-)Definiții necesare în formare profesională autorizată, https://www.faxmedia.ro/wp-content/uploads/centru-resurse/2017/Definitii-necesare-in-formarea-profesionala.pdf, dată accesare 9.06.2021 

Comentarii

Postări populare